Redaktionen är åsiktsbenägen. Det står vi för. Mer ofta än sällan kommer vi dock att hålla oss borta ifrån att recensera mästerverk inom musik, litteratur och film då någon förmodligen gjort det bättre tidigare. Men inte alltid. Ibland kan vi tillåta oss att recensera åtminstone fragment. Då och då kommer vi säkert att recensera totalitärt. Det står vi för. Vi börjar dock smått men storskaligt.

Martin Scorsese har skapat otaliga mästerverk, ofta med duon De Niro och Pesci i huvudrollerna. Raging Bull (Tjuren från Bronx, 1980) kan bortom allt tvivel kategoriseras som ett mästerverk. Hans Wiklund har kallat den världens bästa film. Vi på redaktionen kanske inte riktigt vill sträcka oss så långt angående denna mycket känsliga skildring av den amerikanske boxaren Jake La Motta, men vi finner den oöverträffad i ett avseende, nämligen filmens intro.

De Niro och Scorsese på set

1889 skrev den då 26-årige italienske kompositören Pietro Mascagni en opera i en akt i veristisk stil (stil som sökte införa realism i musiken, exempelvis från litteraturen) vilken var sprungen från en novell kallad Cavalleria Rusticana. Operan fick samma namn och är sedan dess världskänd och stilen ”verismo” blev ett faktum. Bland alla fantastiska strofer i operan har intermezzot blivit mest berömt, något som Scorsese tog vara på när introt till filmen skapades. Faktum är att när Scorsese fått frågan om vad i hans alla verk som bäst sammanfattar hans person svarade han titeln från Raging Bull:

Ultimately I came to understand that the ring is everywhere. It depends on how much of a fighter you are in life. The hardest opponent you have is yourself.”

– Martin Scorsese

Pietro Mascagni, 1863-1945

Genialisk typografi

Om man sett filmen förstår man storheten i introt: La Motta svingandes solitärt mot ingen men alla, men allra mest mot sig själv. Slow motion- effekten och det stillastående skulle kunna liknas vid den personliga utveckling som aldrig blev av. Det nedtonade svartvita är effektfullt, liksom detaljen att presentera den Scorsese-röda färgen på titeln just som crescendot i stycket uppnås. Den som är noggrann kan även se att Raging Bull här är ihopskrivet till RAGINGBULL med upphöjt R och B. Det var legendariska typografen Dan Perri (som även skapat temat i Star Wars) som hade idén att just Raging Bull skulle skrivas ihop och vara i rött trots att hela filmen är i svartvitt. Scorsese gillade idén direkt och Pirro lät denna effekt symbolisera raseriet och besattheten i La Mottas personlighet.

Dan Perri

Crescendot i Mascagnis Cavalleria Rusticana står sig ensamt i alla sammanhang och erbjuder storslagen skönhet. När Scorsese och hans team får den briljanta idén att sammanföra det med den svartvita boxningsringen kan man inte annat än förundras över denna filmmagi. För vår del så insåg vi storheten i introt successivt. Visst, det var magiskt redan första gången, men det fanns alltid något med filmen vi ville återvända till och till slut så förstod vi att det framförallt var introt. Där finns en vila och en sorg, en skildring över en mans fåfänga och patetiska försök att förstora upp sin egen betydelse. Men samtidigt finns där något ärligt och rent, en mans strävan efter att alltid klara sig ur de mest svåra situationer i livet.

Nej, vi har inte överskattat storheten i tidernas vackraste filmintro. Se själva, känner ni bara fragment av det vi beskrivet så räcker det ändå långt. Filmen får, som de ödmjuka filmrecensenterna vi är, 8,5 hattar av 10. Introt får 9,99.

Källor: imdb.com, www.tribecashortlist.com, http://www.artofthetitle.com/

Bilder: youtube.com, imdb.com, wikimedia commons