Onsdag och rockveckan fortsätter. Vi har sedan tidigare presenterar tre modeller – guards coten, Ulstern och trench coaten – och idag fortsätter vi med en annan klassiker som verkligen förtjänar att lyftas fram: the paletot. Alltid dubbelknäppt, alltid med spetsiga slag.

När man googlar runt lite hittar man olika förklaringar till namnet paletot. Dels hittar vi att det kommer från det medelengelska ordet paltok, en typ av jacka, dels att det skulle kunna komma från det italienska ordet palla som var en typ av romersk rock. I vilket fall är dagens ord paletot från franskan och myntades på 1700-talet som ett samlingsnamn för rockar för män.

I slutet av 1800-talet innebar en paletot en rock man endast bar i staden vilket är förståeligt då den rent historiskt, och även idag, är mer ”fin” än praktisk”. Inga huvor, inte stora fickor eller bälten, bara en lång rock med stilig dubbelknäppning. Häri ligger också plaggets stora styrka för om man bara skall ha en enda rock hemma kan det inte bli särskilt fel med en paletot i mörkt grå eller blå. Man kan enkelt dressa ner den eller upp den beroende på tillställning via val av skor, accessoarer o.s.v. Låt säga att man har en mörkblå paletot hemma. Denna fungerar och är mycket stilig till mörk kostym med svarta oxfords. Byt ut kostymen mot jeans, en lammullströja, halsduk och bruna full brogues och det blir mycket fint också.

Roger Moore som James Bond i en ultraklassisk paletot i dark navy (bondsuits.com)

Paletotens kriterier

Per defintion är det följande drag som utmärker en paletot, även om det inte alltid är helt strikt:

  • dubbelknäppt med 6×2, d.v.s. sex knappar i tre parallella set
  • topknapparna sitter bredare isär och kan ej knäppas
  • spetsiga slag
  • ej bälte i ryggen
  • snäv eller halvsnäv passform

Inga särskilda krav ställs på färg eller typ av tyg, men som vanligt så ger mörkt enfärgad i mörkblått det mest formella intrycket, särskilt i filtstruktur. Tillsätter man sammetskrage så är den alldeles utmärkt till smoking och frack.

Beige paletot med snedställda fickor samt biljettficka (turnoverchange.com)

Thomas Aziz rock 2017

Så, då är det alltså Thomas Aziz, vår exekutiva producents tur, att få sin outfit. När vi nyligen besökte Kristallen var Thomas klädd i rutig, dubbelknäppt kostym vilket han trivdes förvånansvärt bra i. Han sade att han troligtvis inte hade valt den själv, men efter provning ville han knappt ta av sig kostymen. Därför har jag valt en paletot med ruta, och precis som kostymen han hade då är denna rock okonstruerad.

 

RockBoglioli
SkorAlden
JeansC.O.F Studio
PiketröjaJohn Smedley
Kabelstickad tröjaFilippo de Laurentiis
PortföljBucarelli

Jag har träffat få människor som är så mycket på språng som Thomas, och få människor har så mycket möten. Därför bistår jag honom med slitstarka skor i cordovanskinn från Alden. Frågan är om någon skoaktörer är så förknippad med det materialet som amerikanska Alden, och i mörk burgundy i modell longwing blucher är det perfektion. Till detta en portfölj, också i burgundy, i vegetabiliskt läder från Bucarelli.

Thomas passar allra bäst i distinkta, kalla färger, och därför erbjuds han en kabelstickad tröja i ull- och kashmirblandning i marinblått från Filippo de Laurentiis via Spiga 3. Under denna sitter den sista lilla vinröda (ja, vinrött är en kall färg) detaljen i form av en mycket skön pikétröja i merinoull från John Smedley. Till detta rinsade jeans, som Thomas ofta bär, från C.O.F Studio. Och till sist då, paletoten från italienska Boglioli. De behärskar den okonstruerade konstruktionen till fullo och ofta upplevs deras plagg mer som en tröja än en kavaj eller rock. Rocken är i glencheckmönster i petrol och marinblått och är vävd i bouclétyg, vilket skapar en lekfull och rustik känsla till den annars mycket traditionella rocken. Jag tror Thomas skulle trivas väl i det här.

Källor: gentlemansgazzette.com, merriam-webster.com
Huvudbild: mrporter.com