Den här veckan är det temavecka på Chevaleresk, och det är en kär gammal vän i olika tappningar som presenteras: rocken. Alla män bör ha någon form av rock i garderoben (helst flera) för att möta de mer formella tillfällena och det finns flera varianter som passar vid olika tillfällen. Vi skall ta en liten kik på fem av dem, en för varje veckodag. Fast idag kikar vi faktiskt på två.

För att göra temaveckan lite mer levande och dynamisk så har jag, förutom att välja fem (sex) typer av rockar, valt att göra en outfit av varje rock som borde tilltala och passa oss på Chevaleresk. Jag börjar idag, måndag, med att presentera vår regissör Robin Ehldes outfit, sedan följer i tur och ordning:

TisdagFelix Richter (vår ständige reporter med Örat mot Verkligheten)
OnsdagThomas Aziz (producent)
TorsdagAlexander Wiberg (undertecknad)
FredagMåns Zelmerlöw (tusenkonstnär)

Samtliga av oss kommer alltså att ha en viss typ av rock på oss vilken blir grunden i hela outfiten. Runt den tillsätts plagg jag tror att dessa män skulle trivas väl i. Notera alltså att jag inte fått någon persons godkännande av valen. Om sanningen skall fram så söker jag den inte heller. De får helt enkelt lita på mig.

Varför då temavecka rocken? Det är en av garderobens grundstenar, ett tidlöst plagg som är det självklara valet till finare klädsel (även vardagsklädsel nuförtiden) under hösten, milda vintrar och tidiga vårar. Rocken har dessutom en rik historia där många av de olika modellerna har en praktisk historik, inte sällan stammar de från det militära. Dessutom känner jag att en hel vecka är på sin plats eftersom det finns många modeller som förtjänar att lyftas fram, det är liksom en omöjlighet att bara presentera en eller två modeller.

Först ut är som sagt Robin Ehlde, vår detaljorienterade regissör. Till honom, vilken således blir veckans första rock, valde jag en rock som är en hybrid mellan två typer av rockar: Guards Coat och Ulster Coat. Båda modellerna är mycket klassiska, till viss del lika men med olika ursprung och funktioner. Många rockar idag är nämligen hybrider där man blandar friskt bland karakteristiska drag från olika modeller.

Guards Coat

Vad är då en Guards Coat? Som namnet antyder har den en militär historia då vakter inom den brittiska armén bar dem, eller mer bestämt Officers of the Guard. Den anses som en av de mest formella rockarna (mer så än Ulstern), på den tiden alltid i mörkblått med några utmärkande drag:

  • spetsiga slag
  • dubbelknäppt med tre knapprader där de översta inte knäpps samt har längre mellanrum än de två understa
  • ficka med ficklock
  • inga knappar längs ärmarna
  • kort bälte baktill i midjan utan knappar
  • inga kontrasterande sömmar

Prins Charles i en Guards Coat (voxsartoria.com)

Ulster Coat

Detta att jämföra med en Ulster Coat, sprungen ur den irländska provinsen Ulster, där männen helt enkelt bar denna typ av rock:

  • trubbiga slag, sydda på ett sätt som gör att de kan vikas över varandra för att skydda mot väder och vind
  • dubbelknäppt med tre eller fyra knapprader
  • utanpåliggande fickor
  • knappar på ärmarna
  • bälte baktill med knappar
  • kontrasterande sömmar
  • förr alltid gjord i donegaltweed

Klassisk Ulster Coat i tweed (azabutailor.com)

Ehldes Hybrid Coat

Utifrån dessa parametrar verkar de båda modellerna ganska olika varandra men den gemensamma faktorn är dubbelknäppningen och bältet baktill. Om vi då tittar på rocken jag valt till Ehlde från Suitsupply blir hybriden ett faktum:

Fram- och baksida på den utvalda rocken från Suitsupply

Från Guards Coaten hittas de spetsiga slagen, tone-in-tone-sömmarna och knapparna på ärmarna. Från Ulstern ser vi knapparna på bältet baktill och den utanpåliggande fickan. Dock, rocken är varken mörkblå eller i tweed, men helt klart är den mycket stilig i sitt dova, bruna fiskbensmönster i ull och kashmir. Det är hög formell nivå på den, inte den allra högsta (då krävs mörkblått tyg och ficka med ficklock) och passar utmärkt till grå och blå kostymer, både i tjockare och tunnare ull.

Utifrån rocken har jag valt att sätta ihop en outfit till Ehlde med både formella och informella inslag vilken toppas med en liten twist. Denna twist motiverar jag med att en regissör gör vad hen vill, och plagget är påväg tillbaka.

RockSuitsupply
KavajCircolo 1901
PopoverskjortaCharles Tywitt
FlanellbyxaBerg & Berg
SkorEdward Green
Trilbyhatt
Borsalino
ScarfDrake’s

Ehlde får alltså en palett i mörkblått och brunt med burgundy som accentfärg. Jag vet nämligen att han ofta letar vinrött i sina accessoarer och här skapar det en diskret färgklick. Den något strikta rocken får sällskap av en lekfull, okonstruerad jerseykavaj från italienska Circolo 1901 samt en popovershirt i kritvitt från Charles Tywitt. En regissör är lynnig, glöm inte det. Skomodellen Galway från Edward Green tillhör världens förnämsta kängor och tonar ner de mycket fina flanellbyxorna i navy från Berg & Berg (vilka Ehlde garanterat gör femcentimetersslag på med no break-längd). Scarfen i siden från Drake’s är både skön och stilig i vilken man dessutom hittar små rutor i beige och navy. Till sist twisten i form av en hatt från italienska Borsalino. Deras handgjorda hattar genomgår 50 produktionsfaser och tar minst sju veckor att tillverka. Det är sådana detaljer som gör att Ehlde kan komma att bära den.

Källa: gentlemansgazette.com
Huvudbild: suitsupply.com