Shadow of Mordor head

Har du någonsin velat resa till Mordor för att se hur det såg ut innan Frodo kom dit och slängde Härskarringen i Domedagsberget? Då är Monoliths Shadow of Mordor spelet för dig! Här har du chansen att se Skuggornas land i sin fulla prakt och möjligheten att jaga orcher i mängder. Snart får vi göra ett återbesök då uppföljaren, Shadow of War, kommer i slutet av augusti.

Shadow of Mordor

Historien som berättas i Shadow of Mordor (2014) är den om Talion, en väktare från Gondor, som är stationerad på Svarta porten. När Saurons krafter återvänder till Mordor (samtidigt som Bilbo åker hem efter sitt äventyr med dvärgarna i The Hobbit) bevittnar han tragiskt mordet både på sin fru och son, samtidigt som han själv får en förbannelse kastad över sig. En förbannelse som leder till att Talions liv blir sammankopplat med en vålnad. Denne vålnad visar sig vara ingen mindre än alven Celebrimbor (han som smidde tre av maktens ringar som kom att tillhöra alverna). Och med Celebrimbors vålnadskrafter återvänder Talion till Mordor för att kräva hämnd på de som tagit hans familj ifrån honom. Under resans gång möter vi både kända och till spelet nya karaktärer samtidigt som vi får veta mer om vem Celebrimbor var då han levde.

Shadow of Mordor - Talion

Monolith har lånat friskt från konkurrenterna inom öppen värld-genren. Talion kan, lika smidigt som lönnmördarna i Assassin’s Creed, springa och klättra runt i Mordor för att sen slå ner mot horder av orcher lika hårt som Batman gör i Arkham-serien – om än aningen blodigare. Med spelets Nemesis-system har de även lyckats bidra med något nytt och till uppföljaren utlovas en expansion av systemet.

Kreativa friheter

Tanken med spelet var att skapa en ny, spännande berättelse som skulle fylla tomrummet mellan The Hobbit och The Lord of the Rings. För att göra det fick Monolith hjälp av utgivarnas (Warner Bros.) Tolkien-experter som skulle se till att inga felaktigheter uppstod. Men felaktigheter finns det gott om och de kreativa friheterna som spelskaparna har tagit passar bättre in med Peter Jacksons filmvärld än Tolkiens litterära. Förmodligen gjorde man så för att nå ut till den breda massan (det finns ju faktiskt de som har sett filmerna men som aldrig har läst böckerna!). Och visst är det ett underhållande spel som förtjänar en uppföljare, oron är bara, för oss purister, att spelutvecklarna tar lite för stora kreativa friheter med Tolkiens värld i Shadow of War.

Ovan är trailern till det kommande spelet och nedan får vi ett litet smakprov på hur det kommer att se ut.