Så har då äntligen Highland Park släppt sin nya design, nya hemsida och ett antal nya utgåvor. Efter att ha portionerat ut småbitar om vad som väntade så ser nu whiskyentusiaster världen över en ny form på Highland Parks flaskor och dessutom släpptes den efterlängtade Highland Park Valkyrie.

Steget man tog nu var kanske väntat egentligen. Det är nämligen så att Highland Park länge har tryckt på sitt vikingaarv i sina utgåvor, både i standardhandeln och i taxfree. Asaserien med Thor, Loki, Freya och Odin blev mycket populär liksom de betydligt svagare, kvalitetsmässigt, utgåvorna i taxfreen såsom Svein och Harald.

Förfäder till vikingarna anlände till Orkneyöarna för över 1000 år sedan och det är detta arv som nu genomsyrar alla deras utgåvor. Den tolvåriga standardutgåvan, deras mest sålda, heter numera Viking Honor. En ny tioåring har släppts vilken kommer ersätta den 15-åriga, och denna fick namnet Viking Scars. Den omåttligt populära 18-åringen heter nu Viking Pride.

De nya flaskorna har även nya etuier

Highland Park Valkyrie

I samband med allt nytt kommer också Highland Park Valkyrie som ersätter Dark Origins. Precis som sin föregångare är denna utgåva rökigare än standardutgåvorna men butlejerad vid 45,9%. Valkyriorna svepte enligt legenden ner över slagfältet och hämtade de tappraste fallna till Valhalla. Designen är vacker, det får vi medge, skapad av danske Jim Lyngvild, en vikingakonstnär som byggt sitt eget vikingahus i trä nära Faaborg i Danmark. Utgåvan är den första av tre i Viking Legend-serien och limiterad till 24 000 flaskor. 2018 släpps Valknut och 2019 Valhalla för att göra serien komplett. Highland Park Valkyrie kommer till Systembolaget under hösten.

Highland Park Valkyrie

Än så länge har den tio- och tolvåriga fått ny design, äldre utgåvor kommer att slussas in under hösten. Vi är lite kluvna till förändringen. Flaskorna är onekligen vackra, men det var de gamla också. Det var de som fick oss att känna genuin dragningskraft till samlande och kategorisering. Att man spelar så hårt på sitt vikingaarv känns inte särskilt spännande. Vikingar, liksom? Hur chevalereska var de egentligen? Lite tramsigt, om vi får säga det själva, även om nordisk mytologi är spännande i sig.

Helt klart är dock att detta kommer att öka enhetligheten i Highland Parks koncept då det varit tämligen spretigt ett tag. Försäljningen lär också öka för de nya flaskorna ser något lyxigare ut. Tyvärr har de inte ändrat alkoholhalten i drycken; vi har länge hoppats på att man skall höja både den 12- och 18-åriga till 46% och ta bort kylfiltreringen. De är dock fortfarande utan tillsatta färgämnen.

Valkyrie och Viking Honour, nya namnet på tolvåringen

Till sist har man även uppdaterat destilleriets logotyp vilket för många ses som den viktigaste förändringen. Att ändra i en grafisk profil är inte lätt eller utan risk, men här tycker vi att Highland Park har lyckats väl i bemärkelsen att man vill komma sitt arv närmare då det nya bokstäverna har något antikt och ”vikingaaktigt” över sig. Möjligtvis tyckte vi om typsnittet i den gamla logotypen bättre, men den nya är inte dum heller. Väl utfört, Highland Park!

Nya logotypen